OM ODENGYMNASIET

Skolan med hjärta för eleverna

Varför ska du välja oss?

Odengymnasiet är belägen nära vackra Vinterviken vid Örnsbergs tunnelbanestation. Vår skola genomsyras av en trevlig och familjär stämning där lärare och elever arbetar tätt tillsammans. Vi har ljusa och rymliga lokaler med många grupprum, fräscha klassrum och en nyinredd frisörsalong samt en stylistsal. Vi äter vår lunch i vår egen matsal och har idrott i en modern idrottssal i Liljeholmen. Om du behöver mer stöd eller vill plugga lite extra så har vi öppet varje dag i vår lärstudio där en lärare alltid finns behjälplig.

På Odengymnasiet är andelen behöriga lärare hög. De är mycket yrkesskickliga och arbetar hårt för att lotsa dig i dina studier och möta dina behov och förutsättningar. Undervisningen ska vara meningsfull, begriplig och hanterbar och det är våra lärare bra på. Alla elever har också en egen mentor som stöttar dig genom din skolgång.

Vi har dessutom ett närvarande elevhälsoteam på skolan som består av kurator, specialpedagog, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare. De arbetar nära lärare och elever i syfte att alla ska kunna nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Pedagogisk modell

På Odengymnasiet arbetar vi efter en gemensam pedagogisk modell med fokus på lärande och kunskapsutveckling. Utbildningarna har en gemensam lektionsstruktur och syn på lärande. Vi satsar mycket på vårt elevhälsoteam som stöttar dig när du behöver och jobbar för att alla ska vara trygga, må bra och nå sina mål. Vi har även en trygghetsgrupp och en väl fungerade elevdelaktighet på skolan. Vår ambition är att vara den bästa skolan för dig som väljer oss. Vi har ett högt engagemang från lärare och personal och hos oss är varje elev unik.

Utvecklas i din takt

Som skola ser vi det som vårt främsta uppdrag att förstå på vilken nivå du befinner dig idag och vilka färdigheter och förmågor du vill utveckla så att du kan få en kul och intressant gymnasietid, nå dina mål och hitta din roll på framtidens arbetsmarknad. Lärarkollegiet är väl sammansvetsat och samarbetar för att på bästa sätt hjälpa dig som elev att nå dit du vill. Allra närmast finns din mentor som stöttar dig i stort som smått.

Rulla till toppen