Hantverks-
programmet

Drömmer du om att bli en del av skönhetsbranschen och arbeta som frisör, barberare eller hår- och makeupstylist?
Vill du har en kreativ och utvecklande skoltid med många veckors praktik ute på en salong
och dessutom ha goda chanser att få ett arbete direkt efter studenten?
Då kan vårt hantverksprogram med inriktning frisör, barberare & hår- och makeupstylist vara något för dig.

Varför Hantverksprogrammet?

På vårt Hantverksprogram får du inte bara teoretisk kunskap utan också praktisk erfarenhet i vår egen frisörsalong och makeupstudio. Genom 15 veckors praktik och möjligheten att ta emot kunder i vår egen salong, kommer du att vara väl förberedd för arbetslivet. Vi samarbetar med branschens ledande aktörer för att säkra att din utbildning är relevant och att du blir efterfrågad inom ditt yrke. I programmet ingår de kurser som krävs för att få grundläggande behörighet till universitet och högskola. Du kan även välja att inte läsa dem och istället läsa 1 – 2 andra kurser.

Programmet har ett gemensamt första år där du får lära dig grunderna inom frisöryrket. År två och tre väljer du inriktning mot frisör, barberare eller hår- och makeupstylist.

Inriktning: Frisör eller barberare

Inom frisörinriktningen får du kunskap inom alla de områden som hör branschen till. Du får lära dig metoder för klipp- och designteknik, färg- och formgivning, samt kunskaper inom försäljning. Du får även öva dig på att arbeta med riktiga kunder i vår salong och möjlighet att erhålla certifikat i färgteknik från Wella education. Väljer du att bli barberarinriktningen får du liknande kunskaper för att bli en skicklig barberare.

Programinformation

Programansvarig:
Pauline Andersson
Programtyp:
Högskoleförberedande
Programkod:
HVFRS

Framtidsyrken

• Frisör
  • Barberare

Inriktning: Hår- och makeupstylist

Inriktningen hår- och makeupstylist passar dig som har en kreativ ådra, har en känsla för stil, färg och form, samt tycker om att skapa en helhet från topp till tå. Här får du lära dig makeuptekniker i vår ljusa och fräscha studio samt allt om naglar i vår nagelsalong. Du erbjuds även möjlighet att ta yrkesdiplom som makeup- och hårstylist från Odengymnasiet eller nagelterapeut-certifiering från Nail Systems of Sweden.

Programinformation

Programansvarig:
Pauline Andersson
Programtyp:
Högskoleförberedande
Programkod:
HVFRS

Framtidsyrken

• Stylist
  • Nagelterapeut
  • Makeupartist
"Odengymnasiet är en liten skola med alla sorters kulturer omkring oss, vi alla behandlar varandra med respekt och kommer bra överens med varandra."
Sonja, elev på skolan
"Skolan är bra och har bra lärare, speciellt frisör och stylistlärarna."
Sadik, elev på skolan